Hírlevél - 2008. 04. 01.
„Hétvégén sztrájkolunk” – jelentette ki egyetértően a Pályavasúti Üzletági képviselője a március 31-i konzultáción. Ezen az örvendetes, egyben meglepő bejelentésen kívül a Pályavasút újfent megpróbálkozott visszatérni merev álláspontjához, azonban ez nem sikerült maradéktalanul. A nap kérdése így hangzott: mennyivel több információval rendelkezik a vezető jegyvizsgáló a külsős forgalmi szolgálattevőhöz képest, mert utóbbi a jelzési kép alapján nem menesztheti el a vonatot, a vezető jegyvizsgáló viszont a Pályavasút elképzelései szerint igen.
Az, hogy a vezető jegyvizsgáló több információ birtokában lenne, persze, már önmagában ellentmondás, hiszen az utazószemélyzetet nem látnák el rádióval, amivel a rendelkezővel kapcsolatot tudna létesíteni. Pontosan úgy, ahogy a külsős teszi ezt napjainkban. A másik gond azt, hogy például egy szegedi vezető jegyvizsgáló nem biztos, hogy pontosan tudja, hogy a Keletiben menesztés címén mit is kell csinálnia. A Pályavasút egyébként bakot lőtt, mivel az F2-es utasítás módosításakor megtartották a vonatok fogadására irányuló előírást, így az a továbbiakban változatlanul a külsős feladatai közé is tartozik. A sarokba szorított vezetés a helyzetet azzal summázta végül, hogy a „vonat nem a miénk”.A Pályavasút vezetése a Start vezetését okolja a kialakult helyzetért, javasolták is, hogy a több kocsis vonatoknál kétfős utazószemélyzet legyen, ennek hiányában továbbra is a külsősök menesztenék a vonatokat az ominózus nagyállomásokról. Amikor szóltunk, hogy ez járható útnak tűnik, amiről tárgyalni is lehetne, a megállapodási hajlandóság hirtelen elpárolgott az Üzletág illetékeseiből.
Javasoltuk, hogy legalább május elsejéig a menesztés vonatkozásában minden maradjon a régiben, ha a helyzetet a Start és a Pályavasút bevonásával addig sem sikerül megoldani, akkor természetesen, a vezető jegyvizsgálók által történő menesztés még tovább csúszna. A Pályavasút megállapodásra nem felhatalmazott vezetője a javaslattal visszavonult a mindenható forgalmi igazgatóhoz. Folytatás hamarosan. Bejelentettük, hogy a kidolgozatlan és ebből következően balesetveszélyes, vezető jegyvizsgálók által történő menesztések megakadályozása érdekében a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz és a sajtóhoz is fordulunk.
A Startos választmány április elsejei ülésén se tréfáról volt szó. Bárány Balázs a tavalyi három sztrájk szerepét emelte ki, melynek révén a vasutas társadalom felhívta a lakosság figyelmét a társadalombiztosítás kérdéseire, ennek köszönhetően jött össze a törvény által egy népszavazás elrendeléséhez előírt minimum 200 ezer aláírás többszöröse. Február elseje óta öt budai lakás áráért küzdenek a vasutasok sztrájkjaikkal, ennyi ugyanis a 10 százalékos alapbérarányos juttatás összege ingatlanpiaci értékre átszámolva. Az, hogy a MÁV ezt nem fizeti ki, röhej. Pláne, ha még azt is hozzáadjuk, hogy a sztrájkok okozta kár már három, négyszerese annak az összegnek, amiből a VDSzSz követeléseit egy laza csuklómozdulattal ki lehetne fizetni.
Az érdekvédelmi alelnök szerint a MÁV nem akarja, hogy a vasutas erős legyen, azt akarják elérni, hogy lesunyt fejjel kullogjon. Meg akarják törni azt, aki nem csak kér, hanem követel. Ráadásul olyat követel, ami reális. A sztrájkkal kapcsolatban elmondtuk, hogy a közeljövőben 3-4 órás „csatákra” kell felkészülni, ha közülük akár egyet is elvesztünk, az a „háború” elhúzódását jelentheti.
A sztrájk azonban messze túlmutat a jelenlegi követeléseken: 2009. JANUÁR ELSEJÉN A MÁV KISZERVEZI A PÁLYAVASÚTI ÜZLETÁGAT, EBBŐL A SZEMPONTBÓL AZONBAN SZINTE MELLÉKES KÉRDÉS, HOGY EGY CÉGBE, VAGY KETTŐBE VISZIK-E KI A MUNKAVÁLLALÓKAT. A JELENLEGI SZTRÁJKOK EREDMÉNYTELENSÉGE ESETÉN AZONBAN KISZERVEZÉSÜKKOR A PÁLYAVASÚTNÁL ÉS A FORGALOMNÁL DOLGOZÓK SE SZÁMÍTHATNAK ALAPBÉREMELÉSRE.
Szakszervezetünk aggályai sorra kezdenek beigazolódni a MÁV Gépészeti ZRt. vonatkozásában is. A MÁV Cargo ZRt. privatizációjának befejeztével az új, többségében osztrák érdekeltségű vállalat biztos nem a MÁV elavult vontató-járműparkját fogja előnyben részesíteni, így a régi mozdonyok karbantartására irányuló igény drasztikus visszaesést fog mutatni. A MÁV 2009-ig 50 új mozdonyt kíván beszerezni, nem mindegy azonban, hogy az új gépek fenntartását a gyártó, vagy a MÁV-csoport munkavállalói végzik-e majd. Halasi Zoltán, Startos társasági vezető ügyvivő szerint a különböző üzletágak munkavállalói ennyire még soha nem voltak egymásra rászorulva, hiszen külön-külön nem lehet eredményeket elérni. Elrettentő a brit példa, ahol az összefogás hiánya azt eredményezte, hogy az angol vasutasok bére az angol minimálbér alatt van. Ha a munkáltató fél a szakszervezettől, sok lépést meg se tesz, amit egyébként simán meglépne.
A kollektív munkaügyi vita április elsejei fordulóján történteket egy egyszerű, másol-beilleszt billentyűkombinációval is el lehetne intézni valamelyik korábbi hírlevélből, ahogy munkáltatókat is teljes értékűen helyettesíthetné egy átlagos képességű üzenetrögzítő – utóbbival is legalább annyi esélye lenne követeléseink teljesítéséről való megállapodásnak. Egyelőre. Hiszen kormányválság van, vagy mi. A MÁV Csoport prominenseivel töltött két és fél órát azonban illetlenség lenne ennyivel letudni, bár a kimenetele kétségkívül ez: eredménytelen volt. Kiderült: Zsoldos Marianna humánpolitikai igazgató is szeretné megtartani a 12 mellékvonalat, amelyek – a többi „szakszervezet” által megkötött decemberben megkötött megállapodás óta ugyanolyan reménytelenül az elmúlás elé néznek, csak most, a határidő közeledtével ismét napirendre került kérdésük. A menetrend 1. számú kiadott módosítása szerint a 12 mellékvonalon június elsejétől nem lesz személyszállítás.
A GKM-nek április közepéig kell a vonalakra – nem csak ezekre, az összesre – a menetvonalat megrendelni, erre azonban még nem került sor. A VSZ, a MOSZ és a PVDSZ asszisztálásával elkészült kamu-megállapodás leírja, hogy a GKM a személyszállítást a 12 mellékvonalon május végéig rendelte meg, azonban a szolgáltató-váltással és a működtetés reformjának kérdéséről a MÁV illetékesei szerint mindeddig nem történt egyeztetés. Az egyezség azonban vasúti közlekedésről egy hangot nem ír, csak szolgáltató-váltásról beszél. Potenciális szolgáltatók azonban csak nem gyülekeznek hosszú tömött sorokban a GKM előtt. Az egyeztetés április 4-én 8 órakor folytatódik.