Hírlevél - 2008. 02. 02.
Eredménytelenül ért véget a kollektív munkaügyi vita február 2-i fordulója is, melynek nyitányaként a biztonsági szolgálat (vagy lehet, hogy belső elhárítás?) megszokott, így már hiányolt távolmaradása miatt a humánpolitikai igazgatónak adtuk át azt az eseménykönyvet, amit a Keleti pályaudvar sztrájkoló kocsivizsgálói vettek fel a február elsejei sztrájk idején. Az eseménykönyv tanúsága szerint a pályaudvarról három vonat ment el vonatvizsgálat, illetve fékpróba nélkül, a 792. sz. vonat fékberendezéseit Kiskunhalason, a 170. sz. vonatét pedig Vácott kívánták ellenőrizni – ezzel veszélyeztetve a vasúti közlekedés biztonságát.
A dokumentumot az igazgató átvette, akit felszólítottunk arra, hogy haladéktalanul vizsgáltassa ki a történteket, és tegyen megelőző lépéseket annak érdekében, hogy mindez ne ismétlődhessen meg.A folytatásban emlékezetfrissítésként újfent átadtunk egy régen, még 2005-ben a gazdasági és közlekedési miniszternek elküldött levelet, melyet a VDSzSz és a VSZ elnöke írt alá. A dokumentum abból az időszakból való, amikor a VSZ elnöke még emlékezett arra az ígéretre, amit Kóka János tett a vasutasok Cargóból történő tulajdonszerzésével kapcsolatban. Reméljük, Simon Dezső emlékezőtehetsége regenerálódik, ehhez sok sikert kívánunk neki. A munkáltatónak pedig végre rá kéne eszmélnie arra, hogy a továbbiakban nem kellene szavainkat kétségbe vonni, mivel nem hazudunk.
A humánpolitikai igazgatóasszony egyik nagy dobása volt a február 2-i tárgyaláson, hogy a privatizációs törvényre hivatkozva kijelentette: a Cargo eladásából származó árbevételt az államadósság törlesztésére kell fordítani. Javasoljuk a MÁV vezetői és népes számú jogászcsapata részére a törvény újbóli, tüzetesebb tanulmányozását, mivel mi nem találtunk benne ilyen tartalmú paragrafust, és a náluk lévő példányból kérésünk ellenére sem tudták kikeresni azt. Rákérdeztünk arra is, mikor tárgyalt először a MÁV képviselője a tulajdonossal, hiszen követeléseink már hónapok óta ismertek. A tagadó válasz mellébeszélés formájában érkezett.
Követeléseinket természetesen, fenntartjuk, már csak azért is, mert a Cargo eladása látványos extraprofitot eredményezett. A MÁV Cargo ZRt. nyilvántartott ára 30 milliárd forint volt, a MÁV üzleti tervének tanúsága szerint maximum 80 milliárd forint vételárra számított az árufuvarozó cég eladásából. Ehhez képest 102,5 milliárd forintért kelt el a Cargo, melyhez Szakszervezetünk lobbitevékenysége nagymértékben hozzájárult. Már csak ezért is meg kell kapniuk a vasutasoknak a VDSzSz által követelt, és Kóka János által többször megígért két és félhavi átlagkeresetnek megfelelő nettó 250 ezer forint értékű egyszeri kifizetést.
A munkáltató képviselője a MÁV ZRt-nél, a MÁV Start ZRt-nél, valamint a MÁV Gépészet ZRt-nél unos-untalan az üzleti tervben foglaltak mögé bújva igyekszik lerázni magáról a felelősséget. Ismét örömhírt kell velük közölnünk e vonatkozásban: 2008. évre vonatkozó üzleti terve egyetlenegy MÁV-os társaságnál sincs, ugyanúgy, ahogy a MÁV-nak sincs működési engedélye. Amire üzleti tervként hivatkoznak csak tervezetek, amelyek minden elemén könnyedén, saját hatáskörben lehet változtatni.
Felkértük a MÁV jelenlévő sajtószolgálatát arra, hogy amennyiben lehetséges, a sajtóval közölt híreiben szíveskedjen befejezni az olvasókat félrevezető hazudozásokat.
A kollektív munkaügyi vitát a sztrájk ideje alatt is folytatni kell. Bár úgy tűnik, nincs esély a megállapodásra, bízunk abban, hogy a MÁV vezetése – és mindenki, aki ebben a kérdésben dönthet – megvilágosodik, és jobb belátásra tér, ezért megkíséreljük a lehetetlent: a kollektív munkaügyi vita folytatására holnap 13 órakor kerül sor.