Nálunk minden
a vasutasokról szól!

Zárjelző tárcsák: És az alpintechnikával hogy álltok?


A felújított vonalakon az utasperon és az ágyazatszint közötti magasságkülönbség hozzávetőlegesen 70-75 centi. Ezt a szakadékot kell leküzdeniük - szolgálatonként akár többször is - az alpintechnikában járatlan jegyvizsgálóknak, munkavállalóknak, amikor a zárjelző tárcsákat leveszik, felteszik. Az akció minden esetben kockázatos és balesetveszélyes. Csépke Andrástól, a MÁV-Start Zrt. üzemeltetési igazgatójától kértünk útmutatást.
"1828./2014.

MÁV-Start Zrt.

Csépke András
üzemeltetési igazgató

Budapest
Könyves Kálmán Krt. 54-60
1087

Tisztelt Igazgató Úr, Kedves András!

Egy olyan probléma megoldásában számítunk az érintett munkavállalók érdekében az útmutatásodra, melyet - az egyébként örvendetes - pálya- és vonalfelújítások, állomásrekonstrukciók hoztak felszínre.
Az újonnan kialakított, EU-szabványnak megfelelő utasperonok közlekedőszintje és a sínkorona közti magasságkülönbség 55 cm. Ehhez még hozzáadódik a sínszál magassága, ami kb. 15 cm. Így a peron és az ágyazatszint közötti magasságkülönbség hozzávetőlegesen 70-75 cm.
Ezt a szakadékot kell leküzdeniük - szolgálatonként akár többször is - azoknak az alpintechnikában járatlan jegyvizsgálóknak, munkavállalóknak, akiknek az így kialakított fordulóállomásokon kötelességük a zárjelző tárcsák levétele és felhelyezése.

Napjainkban mindenki saját adottságainak, leleményességének megfelelően igyekszik megoldást találni.
Volt olyan kolléganő, aki a peron szélére ülve huppant le az ágyazatra, de vissza már nem tudott jönni. Az utasok húzták ki. Akár vicces is lehetne, de nem az.
A fiatalember mellékelt képen látható mozdulata – minden jó szándék ellenére – nyilvánvalóan balesetveszélyes, és parancskönyvileg tiltani kell. Amennyiben a súlypont áthelyezésekor a lába megcsúszik a járművön, igen súlyos munkabaleset következhet be. A visszatérés szintén kockázatos és balesetveszélyes.

Először 2014 februárjában találkoztunk ezzel a problémával Pilisvörösváron. Akkoriban ezt jeleztük a MÁV-Start Zrt. képviselőjének, majd kisvártatva olyan megoldás született, hogy az Esztergom irányába visszaforduló szerelvények a zártárcsa cseréjére kihúznak az óbudai csonkavágányra.
De ez a megoldás nem minden állomáson adott, sőt a vonal teljes átadása után Pilisvörösváron is megszűnik.  
Azokon a vonalakon, ahol ilyen típusú magas peront alakítottak ki, és Talent, Desiro-motorvonatok, illetve Bz-mellékkocsik közlekednek – amelyeknél középen van kialakítva a zártárcsa-tartó – megoldást kell találni a tárcsa biztonságos kezelésére.

A megoldásnak ki kell terjednie a jelenleg még építés alatt álló, át nem adott vonalak forduló állomásaira is. Az egységes, avagy állomásonként eltérő eljárást kérjük írásos formában közölni a munkavállalókkal.

Ezt késlekedés nélkül szükséges megtenni. Annál is inkább, mivel az NKH az általa 2014. november 11-én jóváhagyott F1-jelzési utasítás-módosításban nem adott helyt a MÁV Csoport kezdeményezésének, így a személyszállító vonatok esetében két jól működő, beépített vörös fényű lámpa nem elegendő a vonat végének jelzésére. Az új típusú zárjelző tárcsa használatára napszaktól függetlenül ezután is szükség lesz, bármilyen anakronisztikus is ez napjainkban az említett járművek esetében.

Budapest, 2014. november 26.

Üdvözlettel:

Bárány Balázs Péter
alelnök"