Nálunk minden
a vasutasokról szól!

Minimális mértékben módosult a vasúti és a közlekedésbiztonsági törvény


Miért kellett módosítani?

Az unió egy olyan biztonsági hatóság létrehozatalát írta elő a tagállamoknak, amelynek szervezetileg, jogilag és döntéshozatali szempontból is függetlennek kell lennie a vasúttársaságoktól, az infrastruktúra működtetőitől és a beszerző egységektől.

Az Országgyűlés ennek az elvárásnak megfelelve változtatott most a szabályozáson, az indoklásban megjegyezve, hogy abban az esetben, ha létrejönne egy magyar vasúti holdingstruktúra, akkor a központi szolgáltató nem állhat szervezeti kapcsolatban a hatósággal, továbbá a vasútbiztonsági hatóság (Nemzeti Közlekedési Hatóság) nem végezheti a MÁV közbeszerzéseit.

Ugyancsak az unió elvárásainak hatására foglalták törvénybe, hogy a közlekedési hatóság biztonsági feladatai során bármikor kérheti a vasúti társaságok vagy más minősített testületek műszaki-technikai segítségnyújtását, továbbá a megfelelő irányelv szerint módosították a balesetek és váratlan események kivizsgálását szolgáló bejelentési kötelezettségek előírásait is.

Előzmény:

A Tisztelt Ház 162 igen szavazattal, 5 tartózkodás mellett fogadta el a törvényt. A javaslatot október 10-én nyújtotta be az Országgyűlésnek Völner Pál kormánypárti képviselő, aki az előző ciklusban Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára volt.

A javaslatban foglaltak szerint a vasúti biztonsági hatóság szervezetileg független a pályavasúti társaságoktól, a vállalakozó vasúti társaságoktól, továbbá a beszerző egységektől is. Ez jelenleg Magyarországon csak elméleti kérdés; abban az esetben, ha létrejönne az állami tulajdonú MÁV szétválasztása és létrejönne egy holding struktúra – amelynek része lenne egy központi szolgáltató szervezet is – akkor lesz majd szükség a beszerző egységekre – írta az MTI a javaslat benyújtásának napján.

Azt is kifogásolta a bizottság, hogy a váratlan baleseteket a biztonsági hatóság is köteles jelenteni a vizsgáló testületnek. Mivel erre nem kötelezhető, így ez kikerül a vasúti törvény szövegéből. Ugyanakkor – az uniós szabályok szerint – a biztonsági hatóság maga is végezhet baleseti vizsgálatot.

A két módosítás a 2005. évi CLXXXIII. (A vasúti közlekedésről) és a 2005. évi CLXXXIV. (A légi-, a vasúti és a víziközlekedési balesetek és egyéb közlekedési események szakmai vizsgálatáról) törvények kis részleteit érinti, érdemi, nagyobb ívű módosításokra ezúttal nem kell számítani.

(iho.hu)