Nálunk minden
a vasutasokról szól!

2012: A MÁV őszödi beszéde


"Hűtlen kezelés" folyik a MÁV-nál - ezt erősítette meg a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium képviselője a járatritkítások negatív hatásainak enyhítését célzó, általunk kezdeményezett június 8-i egyeztetésen. A minisztériumnak nincs ráhatása a Pályavasútra, így az olyan helyeken újítja fel a vasúti pályát, ahol pont nem kellene. Ahol viszont kellene, ott egyáltalán nincs pályakarbantartás. És ez csak a jéghegy csúcsa. Szószerinti válogatást közlünk az NFM képviselője által elmondottakból.

[A fenti videó viszonylag hosszú, de megéri végignézni. A felvétel NEM rejtett kamerával készült - a szerk.]

„Nekem az a problémám az egésszel, hogy nem biztos, hogy ugyanez a Völner, vagy ugyanez a Főnagy nem fogja azt mondani esetleg szeptemberben, amikor már látszik az, hogy teljesen finanszírozhatatlan a közösségi közlekedés, hogy jó, akkor mégiscsak nem kétpár vonatos megoldást találunk, hanem még további ritkításra, és igenis: vonalbezárásra kerül sor. És nyugodtan rá lehet fogni arra, és ezt egyébként zárt körben elmondta a Völner úr, hogy majd akkor, hogyha lehet kire fogni a vonalbezárásokat, akkor igenis meg fogják lépni. És ez mikor lesz? Amikor az IMF tárgyalások beindulnak, és azt lehet mondani, hogy igen, az IMF az egy büdös, mocskos karvalytőke; azt erőltette ránk, hogy be kell zárni a mellékvonalakat.”

„Szeretnénk menetrend-alapú pályafelújításokat, pályakarbantartásokat elérni a Pályavasúttal szemben, ennek ellenére a Pályavasút nem így gondolkodik. De ezzel nem tudunk mit kezdeni, erre nincsen ráhatásunk, hogy olyan helyeken újítanak fel vasúti pályát, például a 121-es vonalon – épp olvastam, hogy 1200 aljat cserélnek – amire nem biztos, hogy szükség van. De ugyanakkor azokon a vonalakon, ahol meg szükség van, vagy szükség lenne, mert jobb lenne a csatlakozás, jobb lenne a vonat-találkozás – például a 46-os vonalon bekerülhetne Cece és Vajta bekerülhetne az IC-vonatok megállási helyei közé – az jelen pillanatban nem lehetséges, mert ott speciel nem végeznek semmiféle pályafelújítást.”

„Hasonló egyébként a másik ilyen, nyugodtan mondom, felzúdulást okozott a szakemberek körében (…) a 41-es vonalon is Dombóvár és Kaposvár között lenne szükség a pálya felújítására, erre hol fogják megcsinálni? Gyékényes és Csurgó között. Amire abszolút nincsen szükség.”

„Öt éve nem bírjuk elérni, hogy a MÁV Pályavasútnál a pályakarbantartási pénzeket olyan helyekre csoportosítsák, ahol menetrendi haszna van a dolognak, az egésznek. Tehát így, ilyen körülmények között tényleg beszélgethetünk egymással szerintem délután négy óráig is, de nem fogjuk tudni megváltani a közösségi közlekedés jelenlegi helyzetét.”

„Ha azt nézzük, hogy 2005 óta csak az EU-s pénzek azok, amik a pályafelújításra fordíthatóak, és a pályakarbantartás meg a többi vonalnak a rovására megy, és ezeket ilyen-olyan megfontolásokból döntik el - nem tudom, hogy hol - addig sajnos nem lehetünk optimisták.”

„Mi úgy érezzük, hogy tehetetlenek vagyunk, nekünk – nem azt mondom, hogy nem feladatunk – hanem mi hiába jelezzük, nem történik rá semmi.”

„Nekem is, saját magamnak kellett meghasonulni bizonyos dolgokban, amivel én szakmailag nem értek egyet. Nem ez volt a feladat: ez politikai diktátum volt, ezt nagyon jól tudjátok, minden egyes ilyen intézkedés. Nekünk kötelességünk megvédeni a mundért, mert nyilván ők adják a fizetést, valagba rúgnak, satöbbi, satöbbi.”

Előzmény:
Mátészalka és Csenger kábé 30 kilométerre van egymástól. A járatritkítás előtt 8 vonatpár közlekedett a két város között, most már csak kettő. A legelső vonat délben érkezik, a buszmegálló 3 kilométerre van. A helyiek segítségével felkéredzkedtünk a szopórollerre. Íme: