Nálunk minden
a vasutasokról szól!

VÉT: időt kért a munkáltató


Az elmúlt évben csökkent a vasutasok többségének reálkeresete, és ha nem lépünk, az idén csak még tovább fog apadni. Ez azonban tarthatatlan. VÉT-ülés volt január 3-án.

Napirendi előtti hozzászólásunkban tagtársunk, Kochán József vezető jegyvizsgáló mindezidáig elmaradt elismerésére kérdeztünk rá, ami véget nem érő történetnek ígérkezik. Sajnos. A MÁV képviselője ugyanis közölte, hogy az ügyben a Startot megkeresték, akik ismételten kivizsgálják az esetet. A Trakciót viszont még meg sem kereste a MÁV, ez a Tura és Aszód közötti vonatveszélyeztetés elhárításában szintén érintett mozdonyvezető miatt lett volna fontos.
Leszögeztük: végre az ígéret megtartását a soron kívüli elbírálást kérünk részükre az elnök-vezérigazgatótól, nehogy pont azok ne kapjanak elismerést, akik életüket kockáztatták a baleset elkerülése érdekében.

Azokon a szolgálati helyeken, ahol a munkavállalók és munkáltató között nincs megállapodás a helyi függelékben az osztott munkaidő alkalmazásáról, ott értelemszerűen nem is lehet alkalmazni azt. Függetlenül attól, hogy a MÁV biztosítja-e a pihenés feltételeit is. Ugyanakkor ismét hangsúlyoztuk: az osztott munkaidő éjszakai alkalmazása konkrétan zsarolásnak tekinthető a MÁV részéről, ennyire ugyaniis nem lehet kicsinyes egyetlen munkáltató sem.

Tiltakoztunk Veszprémi László forgalmi alosztályvezetői kinevezése ellen, Veszprémi korábban pécsi központvezetői helyéről kényszerült távozni – sokak által ismert okok miatt. Hivatalos, írásos választ várunk arra, hogy a történtek után miként bukhatott ennyivel feljebb. Úgy tűnik, adott szint fölött mindent lehet: a kiemelteket kispadra teszik, majd egy idő után előrántják őket.
Nevéhez fűződik a többi között az osztott készenlét bevezetése is, ami egyértelműen példázza munkavállaló-barát beállítottságát. Ezt támasztja alá elkötelezettsége a széntüzelésű kályhák iránt: nem kis szerepe van abban, hogy Kaposvár 3-as őrhelyen 2012-ben még mindig  sikerült korszerűbb fűtésre átállni. Igaz – minden ígéret ellenére – más sem tudta ezt elérni.
Javasoltuk, hogy a hivatalos válaszhoz kérje be a munkáltató az összes – állítólag 22 – Veszprémi-ügyben felvett jegyzőkönyvet a Biztonsági Igazgatóságtól: abból kiderül majd, miért is kellett Veszpréminek elhagynia korábbi munkahelyét. Követeltük továbbá, hogy Veszprémi ne maradhasson forgalmi alosztályvezető.

Megköszöntük, hogy a MÁV viszonylag gyorsan intézkedett a sztrájkköveteléseink lezárását jelentő megállapodás alapján a Cargos-pénz első részletének kifizetésében.
Persze, jobb lett volna, ha 40 ezer vasutasnak kellett volna elmaradt munkabért kifizetni, hiszen kevesebb, mint hétezren vettek részt a gördülősztrájkban. Bárány Balázs, szakszervezetünk alelnöke szomorúnak nevezte, hogy csak ennyire érezték fontosnak a kiállást a vasutasok érdekében.

A munkáltató időt kért a szakszervezetektől a múlt év utolsó napjaiban megjelent kormányhatározatban foglaltak kiszámítására, megkapta: január 10-én folytatódnak az egyeztetések, azonban a MÁV képviselője még mindig csomagban kíván tárgyalni az együttműködési megállapodásról és a bérmegállapodásról. Szerintünk ez helytelen megközelítés, mivel a kettőnek nincs köze egymáshoz.

Álláspontunk szerint a bérkövetelésünk és a kormányrendelet tartalma között nincs ellentmondás. Szakszervezetünk képviselője elmondta: senki nem kerül kínpadra a MÁV menedzsmentjéből, ha a jogszabály-változások miatti bérkompenzációra a tavalyi algoritmus szerint kerül sor, hiszen a szándék megegyezik a tulajdonos akaratával. Ez azonban csak a történet egyik fele.
Az elmúlt évben csökkent a vasutasok többségének reál-keresete, és ha nem lépünk, az idén csak még tovább fog apadni. Ez azonban tarthatatlan: érzékelhető további kereset-növekedést követelünk a munkáltatótól, ami, sajnos, nem tekinthető reálkereset-növekedésnek: csak a veszteség pótlására lehet elegendő.

Ehhez tartjuk magunkat.