Nálunk minden
a vasutasokról szól!

VÉT-ülés Virág elvtárssal és KSZ-módosítással


Feltételezhetően a klímaváltozás miatt váratlan esemény történt a MÁV életében: beköszöntött a tél.

Az időjárásnak ez a megmagyarázhatatlan szeszélye nem csoda, hogy felkészületlenül érte a vasúttársaságot – több száz szolgálati helyre nem rendelték meg a tüzelőanyagot. Van, ahova megérkezett, így Tiszafüredre is, ahol a munkáltató azzal szórakoztatja a munkavállalókat, hogy a munkaruha koszolódásának elkerülése érdekében a tüzelőanyag zsákban való tárolását javasolta. Szegeden viszont konkrétan fáznak az emberek, a sztrájkban való részvételről híres Kaposvár III-as őrhelyre több mint egy év alatt nem sikerült bevezetni a gázt – erre már számtalanszor felszólítottuk a MÁV-ot, és utóbbi ezt számtalanszor meg is ígérte.
A munkáltató vizsgálatot indít, aminek célja, hogy kiderítse: miért nem érkezett meg a tüzelőanyag. Másrészt a humánpolitikai igazgató ígéretet tett arra, hogy még fagy előtt megérkezik az ominózus szállítmány a szolgálati helyekre. Reméljük, hogy az ígéret betartása érdekében a fagy is méltányos lesz.
Kifogásoltuk az október 28-i VÉT-ülésen, hogy a Pályavasút a Miskolcon vezetett nehezmények könyvének megszüntetésén kívül semmit nem tesz hálózatán annak érdekében, hogy a vonatok a Start utasítását betartva, megfelelő utazói létszámmal közlekedjenek.
Szakszervezetünk munkavállalói kérésre kezdeményezte, hogy egyes szolgálati helyeken – megfelelő díjazás ellenében – legyen lehetőség a 250 óra rendkívüli munkavégzés helyett háromszázra. Erről megállapodás született, a díjazás mértéke az alapbér 140 százaléka.
Szabályos ördögűzést folytat a MÁV Start pécsi területi kiskirálya egyik tisztségviselőnk ellen, akit az utóbbi időben munkavégzése során a potyautasok meg is fenyegették, ezt tanúkkal is igazolni tudja. A munkáltató ennek ellenére legutóbb már szakszervezetünk hozzájárulását kérte Melkó Ferenc tagtársunk eltávolításához. Természetesen, megtagadtuk. A VÉT-en a MÁV-ot az ebben a vonatkozásban rettenetesen ügybuzgó munkáltatói jogkörgyakorló megfékezésére kértük, hiszen erre a Start többségi tulajdonosaként lehetősége lenne a MÁV-nak. Zsoldos Mariannának, a humánpolitika nagyasszonyának csak arra futotta, hogy megígérje: kérésünket továbbítja a MÁV-Start részére.
Újra és újra felhívtuk a MÁV figyelmét arra, hogy a cégnél még 2010. végéig érvényes foglalkoztatás-politikai megállapodás van érvényben. Ennek értelmében a végrehajtó szolgálatnál nem lehet megszüntetni munkahelyeket. Az ügyviteli alkalmazottaknál ugyan meg lehet, de részükre megfelelő munkakört kell felajánlani. Az ugyanis nem elfogadható, hogy a miskolci humánszolgáltatónál dolgozóknak budapesti állást kínálnak fel. Ráadásul, a fővárosban eközben boldog-boldogtalant felvesznek a humánszolgáltatóhoz. Ezzel a viselkedésével emberek százait teszi tönkre a MÁV, ezért bejelentettük: amennyiben a vasúttársaság nem hagy fel a leépítéssel, ebből is sztrájk lesz.
A kollektív munkaügyi vita egyik korábbi fordulóján Antali Károly kormánybiztos elmondta, hogy épp a MÁV munkálkodott a legbuzgóbban a mellékvonalak megszüntetésén. Rákérdeztünk, hogy a MÁV készíti-e elő a mintegy hatszáz kilométernyi vonal GySEV részére történő átadását. A MÁV ezt nem cáfolta, ezért bejelentettük, hogy a kollektív munkaügyi vita november 2-i fordulóján kibővítjük követeléseinket annak érdekében, hogy egy centi vonalszakasz se kerüljön át a MÁV-tól a GySEV-hez.
Ha sztrájkra kerül sor, vannak a jó fiúk, és van a mostohagyereknek tekinthető VDSzSz. Ez abból derült ki, hogy a VSZ képviselője megköszönte a munkáltató sztrájkhoz való hozzáállását. Praktikusan a vehemens állomásfőnökök és egyéb méltóságok most hogy-hogy-nem senkit nem váltottak le, amint az a rakoncátlan VDSzSz-es lányok és fiúk esetében történt, amikor a munkáltató tűzzel-vassal törte a sztrájkot.
A VDSzSz által kezdeményezett napirendi pontok közül elsőként arra kérdeztünk rá, hogy mit tett a munkáltató az éjszakai műszakos munkavégzés kockázatának csökkentése érdekében. Az egészségügyi miniszter által részünkre küldött válaszlevelében megállapítja, hogy a nemzetközi sztenderdek alapján rákkeltőnek számít ez a típusú munkavégzés, ennek megelőzése Horváth Zoltán szerint munkaszervezési kérdés. A VDSzSz kezdeményezte, hogy például a negyven éves életkor fölöttieket ne vezényelje a MÁV éjszakára.
Nem kevésbé súlyponti kérdés, hogy a MÁV miért tűri az egyszemélyes munkavégzést, amit ráadásul úgy állít be az OMMF részére írt tájékoztató levelében, mintha ennek következtében egyszer se következett volna még be baleset. Ezt a Felügyelet válaszlevelében cáfolta, amikor nem kevesebb, mint három esetet hozott fel ellenpéldaként. A munkáltató Őze Lajos által „A tanú” c. filmben megformált Virág elvtárs-replikának is beillő, kozmikus szomorúsággal bólogató képviselője ugyanakkor nyitottnak mutatkozott a fentiekkel kapcsolatos tárgyalásokra, a konzultációra november elején kerülhet sor.
A szakszervezetek elfogadták a tárgyalási menetrendet az év hátralevő részére: december elsejétől keddenként lesznek VÉT-ülések, ezek keretében kerül sor a bér- és KSZ-tárgyalásokra is.
A munkáltató többszöri és hosszas unszolásunkat követően kegyes volt, és felhívta a jogkörgyakorlók figyelmét a munkaközi szünet kiadására, ezt a levelet is mellékeljük.