Nálunk minden
a vasutasokról szól!

Nem kétséges: sztrájkolni kell - kollektív munkaügyi vita volt - 2009. április 28.


Továbbra sem tartja a MÁV ZRt. egyik igazgatósági tagja sem elég méltónak a vasutasokat arra, hogy sokadik kérésünknek megfelelően legalább egy kollektív munkaügyi vita erejéig aláereszkedjen a magaslatokból, és mondjuk pár szó erejéig tájékoztassa a szakszervezetünket a várható córeszről.
A kollektív munkaügyi vita április 27-i fordulóján megkérdeztük a munkáltatókat: mit tettek annak érdekében, hogy a mocsárból legalább kijjebb lábaljon a vasút. Úgy tűnik, a cégek képviselői némasági fogadalmat tettek, hiszen hosszú, kínos csönd követte kérdésünket, amiben tisztán kivehető volt, ahogy egy légypár szárnyai összeakadtak a fajfenntartási tevékenység közben.
Külön említésre méltó a MÁV-Gépészeti ZRt. képviselőjének hozzáállása, aki azt akarta, hogy írjuk le követeléseinket. Ezek szerint fogalma sincs semmiről, ami elég luxus ahhoz képest, hogy már hány sztrájkon vagyunk túl.
A többi munkáltató felől érkező pillantások össztüzében ugyan kissé javult emlékezőtehetsége, majd beszédesebb lett arra a felszólításunkra, hogy távozzon, ha ennyire nincs tisztában azzal, miért üldögél hónapok óta a kollektív munkaügyi vitán. Az arrogancia-nagydíjas Kun Tamás – mert ki másról lenne szó – ezt követően bejelentette, hogy nem kívánja teljesíteni követeléseinket, mivel nincs rá forrása. Ez az érv azért kínos, mivel a Gépészet menedzsmentje az elmúlt időben folyamatosan csak duzzad, a csapatban már egy főmérnök is helyet kapott. Kun Tamás magatartásával kétséget nem hagyott afelől: a cég menedzsmentje sztrájkot akar, ennek bekövetkezése azonban az ő személyes felelőssége.
A Startnak állítólag teljes szellemi kapacitását leköti, hogy követeléseinket teljesítse. Hát, mint mondjunk: elég szegényes lehet a felhozatal, ha ez ennyi diplomás erőforrást leköt.
Ugyanakkor Császárszálláson továbbra sem állnak meg a vonatok, az illetéktelenek – köztük az NKH munkavállalói – továbbra is jogosulatlanul használják azt a menetkedvezményt, amit május 31. után már a vasutasok – többek között a gépészek és a mozdonyvezetők – se használhatnak.
Az NKH ugyanakkor arra szólította fel a Pályavasút vezetését, hogy mérjék meg a túlsúlyos tehervonatokat. Ezzel bebizonyosodott: igazunk volt, amikor több alkalommal az Üzletág hatáskörébe tartozónak mondtuk ezt a tevékenységet, aminek hiánya gyakorlatilag versenyhátrányt teremtett az akkor még MÁV tulajdonban lévő MÁV Cargo ZRt-nek. Mert hát a magán vasúttársaságokról van szó.
A MÁV vezetését felszólítottuk arra, hogy emeljék fel szavukat a kormány vasutasokat érintő megszorításai ellen. A válasz derűs nevetgélés volt, ami ismét egyet jelent azzal, hogy a vasutasokra marad a vasút megmentése. Nem kétséges, sztrájkolni kell.

2009. április 27.