KSZ- és bértárgyalás 2008.
Ha ugyanis december 31-én nem veszi vissza a MÁV Start a napokban elbocsátott próbaidős munkavállalókat - kocsivizsgálókat, jegyvizsgálókat -, a VDSzSz Szolidaritás a kollektív munkaügyi vitát január 5-én rájuk is kiterjeszti, ezt követően viszont visszavételük érdekében is bármikor folytatódhat a sztrájk. Több alapszervezetünk is jelezte a mai nap folyamán: készek a munkabeszüntetésre kollégáik, tagtársaik érdekében.
A jogos országos felháborodást csak tovább fokozhatja a többi szakszervezet által vita nélkül aláírt 2,1 százalékos alanyi jogú bérfejlesztés a MÁV-nál, amit nem igazán fog enyhíteni a differenciálásra szétosztható 2 százalékos bérfejlesztésnek megfelelő bértömeg sem, amit a munkáltató úgy oszt szét, ahogy akar. A sameszok biztos jól járnak majd, nem valószínű, hogy a legrosszabb keresetűek sokat látnak belőle. Soha nem volt olyan, hogy a bérfejlesztés felét differenciálásra lehetett fordítani, pont a legnehezebb évben került erre sor. Apró adalék, hogy a többi szakszervezet által dedikált bérmegállapodásba csak munkáltatói felügyelet mellett tekinthettünk bele. Ettől viszont nem lett kedvezőbb a tartalma.
Van viszont két aláírt Kollektív Szerződés a tarsolyunkban, egyrészt a MÁV-nál, másrészt a MÁV Gépészetnél, melyekben a számunkra fontos alapelveket sikerült maradéktalanul megtartani.
Megerősítettük, hogy követeléseinket továbbra is fenntartjuk.
Tárgyalás percről-percre: 21:00 - 21:30
Minden a tervek szerint halad: a jóságos munkáltató kiosztotta a bérmegáldomást, amit a társszakszervezetek képviselőinek egy része minden aggály nélkül azonnal alá is írt. A másik részük jelenleg őket fotózza aláírás közben. A világ leggyorsabb bértárgyalása után - ami gyakorlatilag addig tartott, amíg a munkáltató kiosztotta a papírokat - fontosnak tartjuk leszögezni, hogy a követelések mellett továbbra is ragaszkodunk a legalább 7 százalékos alapbérfejlesztéshez: ezért egyik bérmegállapodást sem írtuk alá. A mai nap mérlege a VDSzSz részéről két Kollektív Szerződés - egyik a MÁV-nál, a másik a MÁV Gépészetnél jött létre. Utóbbi aláírása még hátravan, de mindkettőt - legkésőbb holnap - honlapunkon közöljük.
Tárgyalás percről-percre: 20:30 - 21:00
Eljött a VSZ nagy lehetősége: ha nem írják alá a bérmegállapodást, szervezetileg is sztrájkolhatnak majd 2009-ben a VDSzSz által 2008-ban egyedül követelt kifizetésekért - ahogy sok tagjuk és a többi szakszervezethez tartozók is tették velünk együtt.
Emiatt nem meglepő, hogy a 2009. évi MÁV-os bérmegállapodást a VDSzSz idén se fogja aláírni: ha megtennénk, az a követeléseink kidobásával lenne egyenértékű. Mert sztrájkolni kell, a sztrájkhangulatot viszont csak erősíti a bérmegállapodás néhány részlete. Íme:
"A 6-17 MMK-ba tartozó munkavállalók körében a 2008. december 31-ig hatályos Kollektív Szerződés 50.§. 1., 2. pontjában meghatározott 4 százalékos mértékű személyi alapbér-kiegészítés rendszere 2009. január 1-től az alábbiak szerint kerül átalakításra:
a megszakítás nélküli (fordulós) munkarendben foglalkoztatott munkavállalók esetében 3,1 százalékos mértékű személyi alapbér-emelés kerül meghatározásra,
a nyújtott nappalos munkarendben foglalkoztatott munkavállalók esetében 3,6 százalékos mértékű személyi alapbér-emelés kerül meghatározásra,
a nappalos munkarendben foglalkoztatott munkavállalók esetében 4,0 százalékos mértékű személyi alapbér-emelés kerül meghatározásra.
6-17 MMK-ba tartozó munkavállalók esetén átlagosan 4,1 százalékos mértékű személyi alapbérfejlesztés.
Amelyből:
A 6-17 MMK-ba tartozó munkavállalóknál 2,1 százalékos alanyi jogú bérfejlesztést kell végrehajtani.
A 6-17 MMK-ba tartozó munkavállalóknál 2 százalékos differenciált bérfejlesztést kell végrehajtani.
A személyi alapbér-emelés és bérfejlesztés együttes mértéke minimum 4500 Ft.
Sávmaximumot meghaladó személyi alapbérrel rendelkező munkavállalók számára differenciált bérfejlesztés nem adható."
Tárgyalás percről-percre: 20:00 - 20:30
A kompromisszumos javaslat végül az lett, hogy a MÁV-nál a helyi függelékek 2009. március 31-én vesztik hatályukat, azonban március 15-ig mindenhol újat kell kötni. Ezen az egy ponton múlt ugyanis, hogy lesz-e jövőre kollektív szerződés. Belementünk. A munkáltató öt perce még február 28-át javasolt végső határidőnek.
A MÁV vezérigazgatója megkezdte a bérmegállapodás kiosztását, a téma azonban még elég szűziesnek számít ezen a KSZ-tárgyalások által fémjelzett napon.
Tárgyalás percről-percre: 19:15 - 20:00
Elfogadhatatlan a MÁV-os Kollektív Szerződés záró rendelkezései között az a kitétel, hogy a helyi függelékek 2009. január 31-ig alkalmazhatók, ezt követően viszont hatályukat veszítenék, a Választható Béren Kívüli Javadalmazási rendszer 270 ezer forintos fejenkénti keretösszege is kevésnek tűnik. A MÁV képviselőin is az amnézia jelei mutatkoznak, mivel már most nem emlékeznek arra a pár órával korábbi ígéretükre, hogy bérmegállapodás megkötése esetén 2010. végéig marad hatályban a Kollektív Szerződés.
A Gépészet ZRt. Kollektív Szerződése is kezd alakot ölteni, a VBKJ azonban kérdéses, hiszen a MÁV-nál is az. A két cég viszont csak retorikailag független egymástól, a MÁV-os VBKJ elfogadása esetén automatikusan a megfelelő összegre "frissül" a Gépészek ajánlata is. Ez szinte borítékolható. A VDSzSz kifogásai hallatán kisebb csúcs vette kezdetét a munkáltatói oldalon, résztvevői a vezérigazgató, a humánpolitikai igazgató és két jogász.
Álláspontjuk ennek ellenére nem változott.
A helyi függelékek hatályon kívül helyezése szerintünk direkt szétrombolná a jól működő értékeket, nem is értjük, miért van erre szükség. Ha nincs olyan szándék a munkáltatóban, hogy az új helyi függelékek kötése során erőből átvigye akaratát, akkor érthetetlen ez a hozzáállás. Ha viszont ez a hátsó szándéka, mi nem leszünk ebben partnere.
Tárgyalás percről-percre: 18:30 - 19:15
Mélységesen fel vannak háborodva a kocsivizsgálók Észak-Magyarországon is, ami nem meglepő, hiszen őket érintette leginkább a munkáltató bosszúhadjárata. Miskolci területi vezető ügyvivőnket még a műhelyből is felhívták: mikor sztrájkolunk az elbocsátottakért? Lator szerint ugyanis felháborító, hogy ilyen retorziókat alkalmaz a Start, ők akár már holnap készek sztrájkba lépni a kollégákért.
Eközben lassan szállingóznak a tárgyalódelegációk tagjai a földszinti 43-as tárgyalóba. Szakszervezetünk is megkapta Heinczinger István vezérigazgatótól a KSZ legfrissebb verzióját, a nagyobb nyomaték kedvéért két fedlap is volt hozzá.
Egyelőre még semmi hír, semmi aláírás, a KSZ-t olvasók metakommunikációjának elemzésétől most eltekintünk. Heinczinger István észak-keleti tájolású sötét-fehér csíkos nyakkendőben, sötét öltönyben sétálgat. A MOSZ egyik prominens tisztségviselője a munkáltató által hozatott pizzásdobozokat számolná már meg, nem hiszi ugyanis el, hogy a pontos darabszám felkerülne a honlapunkra. Pedig dehogynem. Hírhiány van, a lassú leépülés jellemzi a versenyzőket, akik számára már egy pizzásdoboz is szenzációszámba megy.
Tárgyalás percről-percre: 17:45 - 18:30
"Nagyon tanácstalan vagyok, meg is vagyok úgy ijedve, itt állok két gyerekkel" - szinte kérdés nélkül dől a kétségbeesés Karaffa Gyulából, aki Miskolc-Tiszain próbaidős kocsivizsgáló - szándékosan nem használjuk a múlt időt.
Olvassa honlapunkat, és mint mondta, az a rész nagyon jól esett neki, hogy kiállnak értük a többiek. A felmondást ajánlott levéllel kapta, "nagyon jól időzítették az újévi üdvözletet". A munkáltatóról kérdezem: "hát, nem is tudom, mire volt ez jó, fejeket akartak, példát statuálni. Nem tudom".
Tény, hogy a munkáltatói intézkedés a miskolci kocsivizsgálókat sújtja a leginkább: a hét gyakornok közül Gyula biztosan tudja, hogy rajta kívül még valaki megkapta a gyászos tartalmú táviratot. De ez, amit tud, információink szerint akár négyen is megkaphatják felmondásukat ezekben a percekben.
Miskolcon a sztrájk alatt mind a négy túr sztrájkolt - persze, nem csak ott, máshol talán nem volt köztük gyakornok. Az egység miatt kellett példát statuálni, mert ott Gyula szerint "nagyon össze volt állva minden". Annak ellenére sztrájkolt, hogy munkahelyén még csak "barátkozási szinten volt a dolog": társaihoz hasonlóan október 1-tól volt létszámban, a legváratlanabb időben, a próbaidő legvégén mondott fel neki is a munkáltató.
Tárgyalás percről-percre: 17:00 - 17:45
Kiss Tibor Püspökladányon egészen tegnap estig volt kocsivizsgáló, egyike azon hét próbaidős kocsivizsgálónak, akiknek tegnap, illetve ma mondott fel a MÁV Start.
"Tegnap este hat órakor léptem szolgálatba, tíz óra után jött az SZSZK-főnök, egyszerű rutinellenőrzésnek tűnt az egész; a könyveket ellenőrizte, úgyhogy ki is mentem dolgozni, egy vonatfuttatás volt, akkor szóltak a kollégák, hogy akar velem beszélni" - emlékezik vissza Tibor a történtekre.
Amikor bement a tartózkodóhelyiségbe, Katona Sándor azzal fogadta, hogy nagyon sajnálja, hogy ilyen körülmények között kell találkozniuk, és ezzel benyújt az aktatáskájába, majd elővett három papírlapot, az volt a felmondólevél. Tibor munkaviszonya azonnali hatállyal megszűnt. Rajta kívül Miskolcon négy, Békéscsabán két kocsivizsgáló is osztotta sorsát.
Tibor megkérdezte, hogy a felmondásnak van-e köze a sztrájkhoz, amire a munkáltató azt felelte, hogy nem köteles nyilatkozni, a munkaviszonyt bármelyik fél indoklás nélkül felmondhatja, ő ezzel élt.
- "Eléggé mellbevágó volt, ledöbbentett mindenkit, nálunk ilyen nem volt, hallomásból tudtam, hogy voltak ilyen fenyegetések Békéscsabán, Miskolcon, de senki nem tulajdonított neki különösebb jelentőséget."
A bajban nagy segítség az összetartozás, az, hogy több alapszervezet már jelezte, készek sztrájkolni érte. "Egymásért ki kell állniuk az embereknek, mert ha kicsapják valamelyiküket, ezzel megosztják a dolgozókat, ezt is akarják elérni" - fűzte hozzá Tibor. Mit lehet ehhez hozzátenni? Kitartást kívánunk Nektek, erősítsen Benneteket az a biztos tudat, hogy semmelyikőtöket sem hagyunk magára!
Tárgyalás percről-percre: 16:00 - 17:00
Gyakorlatilag egy emelet különbséggel két KSZ- és bértárgyalás zajlik: a földszinten a MÁV-é, az első emeleten pedig a MÁV Gépészet ZRt-é. Közös jellemzőjük, hogy bértárgyalásra még sehol nem került sor, a Gépészet ugyanis hatalmas autonómiájában meg se mer nyikkani a MÁV-nál kialkudott végleges bérfejlesztési mérték ismerete előtt.
A MÁV-os Kollektív Szerződés tárgyalása a VBKJ - becenevén kafetéria - kivételével nagyon közel van a végéhez, ez azonban - mint a folyók esetében - azt jelenti, hogy folyása lelassul: egyre többet kell várni a következő történésig, szövegezés, nyomtatás, újabb nyomtatás. Meg ilyenek. Közben újságolvasás, kávézás, intellektuális exhibicionizmus tünetei fedezhetők fel mindkét oldalon.
Talán nem elhamarkodottság kijelenteni, hogy a KSZ alaphangon 2010. január 31-ig lesz hatályos, ez azonban még változhat. Ha ugyanis létrejön a jövő évre vonatkozó bérmegállapodás, a munkáltató képviselője által tett ígéret alapján beleegyeznek abba, hogy a Kollektív Szerződés 2010. végéig maradjon hatályban.
Jelenleg csoportosan lézengenek a tárgyalódelegációk a teremben, várva a bértárgyalás mai fordulójának megkezdését, illetve a KSZ talán végleges verziójának kézhezvételét. Még semmi nincs aláírva, legfeljebb a jelenléti ív.
Sürgettük a sztrájk miatt elbocsátott próbaidős munkavállalók ügyének rendezését, egy pillanatig se hagyva a MÁV-ot kétségben: amennyiben a MÁV Csoporthoz tartozó munkáltató nem veszi őket vissza, sztrájk lesz.
Tárgyalás percről-percre: 15:30 - 16:00
Időközben a Debreceni Területi Szervezet munkatársai Kiss Tibor próbaidejét töltő kocsivizsgáló munkaviszonyának munkáltató által történt megszüntetését követően munkaviszonya helyreállítását kezdeményezték Katona Sándornál, a Debreceni SZSZK vezetőjénél. A vasutas közvéleményt felháborították a történtek, három alapszervezetünk - a VDSzSz Szolidaritás Nyíregyházi Állomás, Nyíregyházi Kocsivizsgálói és Mátészalkai Személyszállítási alapszervezete - az alábbi határozatot hozta:
A VDSzSz Szolidaritás által kezdeményezett kollektív munkaügyi vita eredménytelensége miatt a meghirdetett sztrájkot folytatjuk, és csatlakozunk a VDSzSz Szolidaritás Záhonyi Alapszervezetének kezdeményezéséhez. A Záhonyi Alapszervezetnek a sztrájk kezdő időpontjára vonatkozó döntését fogjuk figyelembe venni.
Felháborította tagságunkat és a sztrájkoló munkavállalókat az a hír, hogy Ön azért szüntette meg Semegi Tibor záhonyi jegyvizsgáló (VDSzSz-tag) munkaviszonyát, mert részt vett a VDSzSz Szolidaritás által kezdeményezett sztrájkban. Ezzel Ön megsértette a sztrájkról szóló 1989. VII. törvény 6. § (1) bekezdését, mely szerint a sztrájk kezdeményezése, illetve a jogszerű sztrájkban való részvétel nem minősül a munkaviszonyból eredő kötelezettség megsértésének, amiatt a dolgozóval szemben hátrányos intézkedés nem tehető
A fent említett két ok miatt csatlakoztunk a Záhonyi VDSzSz Alapszervezet kezdeményezéséhez. A sztrájk elkerülése és a munkaügyi kapcsolatok megromlásának megakadályozása végett kérjük Önt, hogy Semegi Tibor munkaviszonyát állítsa helyre.
Nyíregyháza, 2008. december 30.
Albert József Klupta István Hornyák Ferenc
alapszervezeti vezető alapszervezeti vezető alapszervezeti vezető
ügyvivő ügyvivő ügyvivő
Tárgyalás percről-percre: 15:00 - 15:30
Korábban arról számoltunk be, hogy Békéscsabán öt próbaidőn lévő kocsivizsgáló tagunknak határozatlan idejű munkaszerződést ajánlott fel a munkáltató. Most kaptuk a hírt, hogy kora délután két tanú aláírta a két kocsivizsgáló felmondólevelét, ami a munkáltató szerint törvényes. Mondani sem kell, hogy a két júdás nem a kocsivizsgálók közül való volt.
A többi négy sorsáról egyelőre még nincs újabb információnk.
Színesíti a történetet, hogy a korábbi becslésünk lényegesen alulbecsülte a kocsivizsgáló-képzés értékét, hiszen a valóságban 2 400 000 forintba kerül a kilenchónapos "kurzus". Az erősen létszámhiánnyal küszködő Békéscsabán a munkáltató most mindent megtesz annak érdekében, hogy ötmillió forintot kidobjon az ablakon.
A cél szentesíti az eszközt? Pláne, ha a cél az alkotmányos jogok korlátozása?
Tárgyalás percről-percre: 14:15 - 15:00
Olexa Imrével, a VDSzSz záhonyi területi vezető ügyvivőjével a próbaidős jegyvizsgáló elbocsátásának ellentmondásairól beszélgettünk interurbán a KSZ-tárgyalás szünetében.
December 14-én a sztrájk kezdetekor rendelték be szolgálatra az akkor még VSZ-es, most már VDSzSz-es záhonyi jegyvizsgálót, a feljelentkezés előtt a vezénylőtiszt megkérdezte tőle, hogy részt kíván-e venni a sztrájkban, majd kilátásba helyezte: amennyiben sztrájkol, nem lesz meghosszabbítva a munkaszerződése. A fenyegetést követően a munkabeszüntetés alatt többször - kilenc nap alatt ötször - bevezényelték, abban a reményben, hogy sikerül megtörni, ez azonban nem jött össze: a jegyvizsgáló minden alkalommal sztrájkolt.
A helyi alapszervezeti vezető ügyvivő jelezte a vezénylőtiszt felé, hogy ezzel a fenyegetéssel a munkavállaló alkotmányos joga sérül, aki erre úgy reagált, hogy csupán a magánvéleményét mondta el a jegyvizsgálónak.
Tegnap a jegyvizsgáló részére megkísérelték a felmondólevelet kézbesíteni, amit ő nem vett át, erről jegyzőkönyv is készült. A munkáltatói jogkörgyakorló tegnap sem akart nyilatkozni az ügyben, ahogy ma sem: nem tudta megmondani, milyen gazdasági előnnyel jár az, ha nem hosszabbítják meg a jegyvizsgáló munkaviszonyát, és nem is cáfolta, hogy elhangzott a fenyegetés. Nem volt túl kommunikatív, mindössze azt javasolta, hogy kezeljék külön ügyként a felmondást és a sztrájkot, ez azonban lehetetlen, tekintve, hogy mindeddig semmilyen panasz nem érkezett a jegyvizsgálóra. Sőt. Október elsején vették fel a céghez, november ötödikén vizsgázott le az újdonsült vezető jegyvizsgáló. Arról volt szó, hogy a vizsgát követő hónapban jegyvizsgálóból vezető jegyvizsgálói beosztásba sorolják át, ez azonban nem történt meg. Ennek ellenére vezető jegyvizsgálóként foglalkoztatták egészen mostanáig. A hab a tortán, hogy a Nyíregyházi SZSZK-nál - ahova Záhony is tartozik - létszámhiány van.
Tárgyalás percről-percre: 13:30 - 14:15
A Gépészet ZRt. KSZ-tervezetének 57.§-ban 4 forintról 4,20-ra nőtt a vezetési pótlék mértéke minden igazoltan teljesített kilométer után - függetlenül a vezetett gépjármű típusától. A következő paragrafusban megegyezés született arról, hogy a gépjárművezetők munkáját 250 ezer kilométer után 15 ezer forinttal, félmillió kilométer után 30 ezer forinttal, egymillió kilométer után 45 ezer forinttal, másfélmillió kilométer után 60 ezer forinttal ismeri el jövőre a munkáltató.
A munkáltató munkavállalói javára nem munkabaleseti halál esetén 710 ezer forintot fizet az örökös (kedvezményezett) részére. A munkáltató a rendkívüli élethelyzethez kapcsolódó juttatásokra munkavállalónként 2300 forint keretösszeget biztosít. Az a munkavállaló, aki közeli hozzátartozóját temetteti el, 40 ezer forint mértékű segélyben részesíthető.
Ha a munkavállaló munkabaleset következtében meghal - a Munka törvénykönyvében foglaltakon túlmenően - hozzátartozói részére 1 400 ezer forintot fizet a munkáltató, baleseti eredetű teljes rokkantság esetén két millió forintot, balesetből eredő keresőképtelen betegséggel járó, valamint folyamatos keresőképtelen betegség esetén legalább húsz munkanap után 26 ezer forint, legalább 30 munkanap esetén 40 ezer forint, legalább negyven munkanap esetén szintén 40 ezer forint kártérítés illeti meg a munkavállalót.
A kiküldetés mértéke a munkavállaló és a munkáltató megállapodásának hiányában nem haladhatja meg naptári évente a 66 munkanapot.
A munkáltató eredetileg a második munkaközi szünet időtartamát a személyi alapbér 150 százalékával akarta díjazni, ezt azonban sikerült 175 százalékra feltornászni. Szakszervezetünk továbbra se tud eltekinteni a határozatlan idejű Kollektív Szerződés megkötésétől.
Tárgyalás percről-percre: 13:00 - 13:30
Új helyszínen, egy emelettel feljebb a MÁV Gépészet ZRt-nél folytatódik a KSZ-tárgyalás:
"Ha a munkavállaló munkaviszonyát a munkáltató létszámcsökkentés vagy átszervezés címén rendes felmondással szünteti meg, a felmondási idő és a munkavégzés alóli kötelező felmentés ideje legalább 60 nap, illetve az öregségi nyugdíjkorhatárt megelőző öt éven belüli munkáltatói rendes felmondás esetén 90 nap."
A 90 napot végül 120-ra sikerült felemelni azok körében, akik 25 éve a MÁV-Gépészet ZRt. (MÁV) munkavállalói. Nem volt könnyű, de végül belátta a Gépészet képviselője is érvünket: ha nincs olyen terve a munkáltatónak, hogy a nyugdíjkorhatár előtt öt évvel kisöpörje az embereket munkahelyükről minőségi csere címén, akkor nincs tétje a változtatásnak.
A munkaerőpiaci szolgálattal kapcsolatban a MÁV-os KSZ-ből kívánunk átvenni több elemet, a munkáltató ettől sem zárkózott el.
Amennyiben többműszakos, illetve megszakítás nélküli munkarendben, vagy nyújtott állandó nappalos munkarendben foglalkoztattak valakit, majd később nyújtott állandó nappalos, vagy állandó nappalos munkarendben, illetve állandó nappalos munkarendben foglalkoztatják, és a módosítás követő új munkarend kedvezőtlenül hat a munkavállalókra, ennek ellentételezéséről meg kell állapodni. Erre a munkáltató még nem kapható. Függőben maradt.
Tárgyalás percről-percre: 12:30 - 13:00
Pécsett egyelőre nincs boszorkányüldözés, bár egy próbaidejét töltő vezető jegyvizsgáló munkaviszonyát ott is indoklás nélkül megszüntették, mert a munkáltató szerint alkalmatlan a feladatok ellátására: információink szerint az utazó sztrájktörőként debütált, azonban a vezénylőnél nem jelentkezett le, miután megérkezett a vonatával, a következőhöz viszont nem jelentkezett fel, ezért a vezénylő egy újabb sztrájktörőt rendelt a vonathoz egy másik telepállomásról. A próbaidős utazó felszállt a vonatra, mint beosztott jegyvizsgáló, de erről senkit nem értesített, beleértve a vezénylőt is. Egész szolgálata alatt senki nem tudta merre futkos, saját bevallása szerint a mobiltelefonja is lemerült. Hiába, a sztrájktörés kockázattal jár. Rajta kívül még egy próbaidőn lévő utazó is van Pécsett, aki viszont elejétől fogva részt vett a munkabeszüntetésben, az ő munkaviszonyát még nem szüntették meg.
A MÁV székházába eközben megérkezett az ebéd: hidegtál.
Tárgyalás percről-percre: 12:00 - 12:30
Szélsőséges viszonyok uralkodnak a MÁV-nál, ez a hőmérsékletben is megmutatkozik: a tárgyaló előterében irgalmatlanul hideg van, a billentyűzeten a betűket elsőre csak ritkán sikerül eltalálni. Eközben a tárgyaló gyakorlatilag szauna, ennél melegebb helyzet már csak a hálózaton van, ahol egyre-másra kézbesítik a felmondásokat a próbaidejükön lévő, sztrájkban részt vett munkavállalók számára.
Egy jó hírről mindenesetre beszámolhatunk: Békéscsabán a hat próbaidős kocsivizsgáló közül öten a VDSzSz tagjai, részükre ezekben a percekben határozatlan idejű munkaszerződést ajánlott fel a munkáltató.
A Start vezetése ezzel gyakorlatilag beismerte, ami eddig sem volt kérdéses: koncepciós eljárást folytattak a sztrájkolók ellen, akik munkájával kapcsolatban a próbaidő alatt egyszer sem merült fel kifogás.
Miskolcon a hét próbaidős kocsivizsgáló közül négyen már megkapták a felmondólevelet, úgy látszik, Észak-Magyarországon még várni kell az áttörésre.
Tárgyalás percről-percre: 11:30 - 12:00
A tárgyalások jelenleg állnak a MÁV székházában, szünet van, a munkáltató talán végre rádöbbent, hogy a VDSzSz megkerülhetetlen, ha hatályos új Kollektív Szerződést akarnak kötni. Tárgyalódelegációnk még nem érkezett vissza az Andrássy útra, meg is van az oka, hogy miért nem:
"Csak meghallgatásra hívták be, azt hittük, hogy egy utaspanasz miatt, akinek volt ugyan jegye, csak botrányosan viselkedett a vonaton, ezért lerakta a szerelvényről. De nem arról volt szó" - foglalta össze Julika Szolnokon, aki a boszorkányüldözés egyik újabb áldozatával várakozik a szolgálati vezető előszobájában. Ezzel kettőre nőtt az utazók ellen elkövetett megtorlások száma, a záhonyi jegyvizsgáló mellett most egy szolnoki vezető jegyvizsgálót is lapátra akar tenni a munkáltató. Neki is január elsején telt volna le a próbaideje, a munkáltató elvben szabadságon van, de bejött, hogy megírja a felmondást, ami mai dátummal át is adott neki személyesen. "Fenn voltunk nála, a Munka törvénykönyvére hivatkozva nem is indokolta meg, miért mond fel" - tette hozzá tisztségviselőnk. Természetesen, nem hagyjuk annyiban a dolgot, Záhony térségében a felháborodott utazók már a sztrájk folytatására készülnek. És nem csak ők.
Tárgyalás percről-percre: 11:00 - 11:30
A munkarendek megtárgyalását követően a VDSzSz tárgyalódelegációjának egyrészt ismét a tettek mezejére, másrészt pedig le kellett lépnie a KSZ-tárgyalásokról. Fennforgás van. Ezt erősítette meg Cseh Béla, miskolci területi vezető ügyvivőnk is, aki úgy tudja, hogy a munkáltató az összes próbaidejét töltő kocsivizsgáló részére ezekben a percekben postázza a felmondólevelet. Bélánk körülbelül hét érintettről tud konkrétan, már ami az észak-magyarországi térséget illeti, de arról még nincs információja, hogy közülük kik kapták meg a munkáltató újévi "köszöntőjét".
Egy kocsivizsgáló kiképzése mintegy másfélmillió forintba kerül, és kilenc hónapig tart, ezután kezdődik az ominózus három hónapos próbaidő. Az összeget tízzel kell jelenlegi információink szerint felszorozni, hiszen Békéscsabán két, Püspökladányban egy, Észak-Magyarországon hét próbaidős kocsivizsgálótól akarna megszabadulni a munkáltató. Ebből is látszik, hogy nincs pénz, amit a munkáltató a sztrájkolók letörésére ne sajnálna elkölteni. Totális háború indult tehát a MÁV teljes hálózatán, rajtuk és a záhonyi jegyvizsgálón kívül további boszorkányüldözésekről egyelőre nem kaptunk hírt.
Tárgyalás percről-percre: 10:30 - 11:00
Zajlanak az események, a Start székházában tapasztaltakkal ellentétben a szakszervezeti irodákban égnek a vonalak. Záhonyi területi vezető ügyvivőnk az alábbi levelet juttatta el Bakos Csaba, a MÁV Start nyíregyházi központvezetője részére:
"Tisztelt Bakos Úr!
A VDSzSz Szolidaritás MÁV START alapszervezetének ügyvivőtestülete a mai napon az alábbi határozatot hozta:
A VDSzSz Szolidaritás által kezdeményezett kollektív munkaügyi vita eredménytelensége kapcsán a meghirdetett sztrájkot folytatjuk, idejét a tárgyalások eredményétől függően a későbbiekben határozzuk meg.
Indokaink: a MÁV Zrt. és a MÁV Start Zrt. tárgyalódelegációja a mai napig érdemi elmozdulásra nem volt hajlandó követeléseink tekintetébe . A legutóbbi sztrájkunk alkalmával az Ön munkatársa, a záhonyi vezénylőtiszt az alapszervezeti vezető ügyvivő jelenlétében a feljelentkező Semegi Tibor jegyvizsgáló tagunk sztrájkban történő részvétele esetén kilátásba helyezte munkaviszonyának megszüntetését. Papp Károly alapszervezeti vezető ügyvivő felhívta a munkáltató jelenlévő képviselőjének figyelmét arra, hogy ezzel megsérti az 1989 . évi VII. törvény 1. § 2. bekezdését . Az eset megtörténtét további tanúkkal tudjuk bizonyítani.
Ez az eset információink szerint több munkavállaló esetében előfordult. Tagságunkat felháborítja az Ön mai munkáltatói intézkedése amellyel bebizonyította, hogy munkatársa által kilátásba helyezett intézkedés meg is valósult, ennek ténye számunkra egyértelműen bizonyítja a sztrájkban történő részvétel miatt foganatosított retorziót.
A kialakult helyzet békés rendezése érdekében egyeztetést javaslunk, melynek helyéül a VDSzSz területi irodát, időpontjául pedig 2008 12.30-án 10.00 javasoljuk.
Együttműködésében bízva,
Tisztelettel: Olexa Imre
Területi Vezető Ügyvivő"
Tárgyalás percről-percre: 10:00 - 10:30
Senki sincs benn a Start vezetéséből, még a titkárnők se - számoltak be tárgyalódelegációnk tagjai az őket fogadó életképről, miután dolgavégezetlenül visszaértek a MÁV székházába Kerepesi úton tett látogatásuk után. A MÁV Start eddig elérhetetlen humánpolitikai vezérigazgatója ezt követően viszont már példaszerű gyorsasággal kapkodta fel a telefont. "Sztrájk lesz" - jelentette be alelnökünk neki is a telefon innenső végéről: "kell ez nektek?"
A MÁV székházában jelenleg szünetelnek a KSZ-tárgyalások.
Tárgyalás percről-percre: 09:30 - 10:00
Békéscsabán eredetileg hat próbaidőn lévő kocsivizsgálónak akart a munkáltató felmondani, közülük négynek mégis meghosszabbították munkaszerződését: egynek határozatlan időre, háromnak pedig újabb három hónapra. Ez a tény azonban mit sem változtat azon, hogy a hatból kettőnek felmondott a munkáltató.
Ugyanakkor a délkeleti országrészben távolról sincs meg a szükséges technológiai létszám, ezt a hat munkavállalót már nagyon várták a többiek, hiszen tehermentesítették volna őket.
Püspökladányban tegnap szintén egy próbaidejének végén lévő kocsivizsgálónak nem hosszabbították meg munkaszerződését, és még aznap fel is mondtak neki. Erről egyébként a helyi tisztségviselő sem tudott, aki miután értesült erről, rögtön konzultációt kezdeményezett az ügyben. A szolgálati vezető Barna István kérdésére elmondta, hogy a háromhónapos próbaidő alatt a Munka törvénykönyve szerint mindkét fél joga, hogy indoklás nélkül megszüntethesse a munkaviszonyt. A szolgálati vezető Barna István kérdésére azt is hozzátette, hogy ő csak élt ezzel a lehetőséggel.
Debreceni területi vezető ügyvivőnk szerint erre a munkavállaló sztrájkban való részvétele miatt került sor, a munkáltató azonban ezt tagadta. Az elmúlt hónapokban több egyeztetést is folytatott a központvezetővel, hiszen a kocsivizsgálók a munkáltató által meghatározott technológiai létszám alatt dolgoztak. Tehát Püspökladányban sem elbocsátani kellett volna, hanem épp a létszámhiány enyhítésére újabbakat felvenni: Debrecen SZSZK területén négy munkavállalót iskoláztak be, akik viszont csak 2009. őszére fognak végezni. A püspökladányi kocsivizsgáló próbaideje december 31-én járt volna le, tegnap szüntették meg munkaviszonyát. A többi kocsivizsgáló szerint a próbaidő alatt sem nekik, sem pedig a munkáltatónak nem volt kifogása munkájával kapcsolatban.
Észak-Magyarországon állítólag szintén nyolc próbaidős kocsivizsgálót rúgnak ki. A Nyugat-Magyarországi helyzetkép iránt érdeklődök a Startos kocsivizsgálói szakmai tagozat vezetőjénél, Gombos Györgynél: "Ott semmi. Eddig." - hangzik a pesszimista - vagy inkább realista - válasz.
Tárgyalás percről-percre: 09:00 - 09:30
A MÁV vezérigazgatója elnézést kért.
Időközben kiderült, hogy már egy hónapja vezető jegyvizsgálóként dolgoztatták azt a próbaidejét töltő jegyvizsgálót Záhonyban, akinek felmondtak, munkájára épp ezért nem lehetett panasz. Békéscsabán az idősebb kocsivizsgálókra fogta a munkáltató, hogy ők nem akartak a két elbocsátott munkavállalóval együttdolgozni. A kocsvizsgálók azonban ilyen megkérdezésről nem tudnak. Arról viszont igen, hogy a munkáltató megfenyegette a próbaidejüket töltő munkavállalókat: ha sztrájkolnak, el lesznek bocsátva.
Parttalan vita - így reagált a MÁV vezérigazgatója a fejleményekre, valamint jelezte, hogy nem "Atyaúristen": a tulajdonosnak nincs munkáltatói joga, kocsivizsgáló, jegyvizsgáló nem tartozik hozzá.
A MÁV Start képviselői ugyanakkor nem hajlandóak tárgyalni a próbaidőben történt felmondásokkal kapcsolatban, legalábbis azok közül, akiket eddig sikerült telefonon elérni. A többség ugyanis elérhetetlen.
Bejelentettük: mivel a MÁV vezérigazgatója hatáskör hiányában szenved, elmegyünk a MÁV-Starthoz, a KSZ-tárgyalást utána folytatjuk: "előbb elintézzük a srácok dolgát."
Tárgyalás percről-percre: 08:30 - 09:00
Végetért a szünet, megkérdeztük a munkáltatót, mire jutott a felmondásokkal kapcsolatban.
- "Telefonáltam. Bármilyen csodálatos, nem csak neked nem veszik fel a telefont" - válaszolt a MÁV képviselője. Nem tudjuk, mire valók a vállalati telefonok, egész egyszerűen elérhetetlenek a MÁV Start vezetői, ha kedvük úgy tartja felveszik, ha nincs kedvük, nem veszik fel.
Időközben elkezdődött a 2009. évi KSZ tárgyalása. Tegnapról a 14.§. 7. pont maradt nyitott, amit ma így fogadtunk el.
"A VÉT üléseit az elnök vezeti. Eltérő megállapodás hiányában az elnököt a VÉT tagjai ülésenként váltakozóan - a VÉT tagjainak teljes elnevezése szerinti ABC sorrendnek megfelelően – adják. Erről a jogáról az aktuálisan soron következő VÉT tag jogosult lemondani, ekkor az elnököt a betűrendben következő VÉT tag adja."
A Munka törvénykönyvében kötelezően előírt eseteken túlmenően írásba kell foglalni a helyettesítés [Mt. 83/A § (7) bek.] elrendelését. A 17.§.c. pontban Szakszervezetünk ragaszkodik ahhoz, hogy a helyettesítés díjazásáról szóló megállapodást is írásba kelljen foglalni. A MÁV ettől nem tágít.
A 19.§-ba kívánjuk felvenni, hogy a próbaidő alatt a sztrájkban résztvevők munkaviszonyát nem lehet megszüntetni. A MÁV ZRt. szerint ilyen nem történt.
22.§.2. "Ha a munkavállaló munkaviszonyát a munkáltató oldalán felmerülő ok miatt rendes felmondással szünteti meg, a felmondási idő és a munkavégzés alóli kötelező felmentés ideje legalább 60 nap, illetve az öregségi nyugdíjkorhatárt megelőző öt éven belüli munkáltatói rendes felmondás esetén 90 nap."
Javasoltuk, hogy a kilencven helyett 120 nap szerepeljen, továbbá csak a 14-es fizetési osztályig besorolt munkavállalókat érintse. Ugyancsak el akarjuk érni, hogy a 23.§-ban a munkavállalót – az Mt. 95. §-ában meghatározott végkielégítésen felül – az alábbi összegű külön végkielégítés is megillesse:
legalább 10 évi MÁV munkaviszony esetén 2 havi,
legalább 15 évi MÁV munkaviszony esetén 3 havi,
legalább 20 évi MÁV munkaviszony esetén 5 havi,
legalább 25 évi MÁV munkaviszony esetén 8 havi,
legalább 30 évi MÁV munkaviszony esetén 10 havi átlagkeresete.
A munkáltató szerint a plusszjuttatások helye a négyéves megállapodásban van. A MÁV képviselője szerint az öregségi nyugdíjjal érintett réteg amúgy is túlzottan el van ismerve.
A belföldi menetkedvezményt csak akkor biztosítaná a MÁV adó- és térítésmentesen a végkielégítésben részesült munkavállalót és igényjogosult családtagját a munkaviszony utolsó napját követő hatodik hónap végéig, ha a jogszabály ezt írja elő. Szerintünk ez nem lehet kérdéses.
Az összes próbaidősnek felmondanak, akik részt vettek a sztrájkban: Debrecenből, Szolnokról is érkeznek az elbocsátásról szóló hírek. MÁV vezérigazgatójának reakciója minderre: "Helyes".
Tárgyalás percről-percre: 08:00 - 08:30
Nyolc órára hirdették meg a mai - munkáltató szerint - utolsó fordulóját a MÁV-os KSZ- és bértárgyalásoknak. 8:15-kor a munkáltató is megérkezett. Annak ellenére, hogy Szakszervezetünk többször javasolta, hogy több tízezer ember érdeke megkívánja a tárgyalások ünnepek alatti folytatását, a munkáltató minden alkalommal elzárkózott ettől. Egyfajta mindent vagy semmit hangulata van tehát a jelenlegi tárgyalásoknak.
A tárgyalások elviekben 13 óráig tartanak, akkor a MÁV Gépészet ZRt. KSZ- és bértárgyalása veszi kezdetét, majd utána ismét folytatódnak az anyacégnél a tárgyalások.
A MÁV ZRt. vezérigazgatója nincs jelen, "a megfelelő pontoknál érkezni fog" - így a munkáltató. Szakszervezetünk addig tárgyal a MÁV-nál, amíg van értelme, bohóckodni nem fogunk. A Gépészet képviselője ugyanis tegnap nyíltan bejelentette, hogy a tételek, juttatások vonatkozásában inkább megvárnák a MÁV-os tárgyalások végét. Így nincs értelme addig velük tárgyalni.
Felszólítottuk a MÁV-ot arra, hogy a sztrájkban résztvett próbaidős munkavállalók tizedelését hagyja abba. Záhonyban ugyanis helyi sztrájkot kezdeményeztek azért, mert egy próbaidejét töltő jegyvizsgálónak minden ok nélkül felmondott a munkáltató. Ugyanez történt két szintén próbaidős békéscsabai kocsivizsgálóval is, akiken a munkáltató ugyanúgy pitiáner bosszút állt.
Bejelentettük, nem folytatjuk a KSZ-tárgyalást addig, amíg a felmondásokat vissza nem vonják. Tíz perc szünetet kértünk, hogy a munkáltató intézkedhessen. A MÁV képviselője nem érti miért. Javasoltuk, hogy talán hívjon fel valakit a Start vezetéséből.
- Kívánjak neki boldog új évet? - így a humánpolitikai igazgató.
Érthetetlen hozzáállás, hiszen három embernek biztos nem lesz boldog új éve.
Most szünet van.